Recenzie Eliza și monștrii ei de Francesca Zappia

Titlu: Eliza și monștrii ei
Autor: Francesca Zappia
Nr. pagini: 384
Editură: Storia Books

În lumea reală, Eliza, o fată de 18 ani, este timidă, ciudată și lipsită de prieteni. Online este LadyConstellation, creatoarea anonimă a Monstrous Sea, un webcomic extrem de popular, cu milioane de followers și de fani în întreaga lume. Eliza nu-și închipuie că ar putea vreodată să îndrăgească lumea reală așa cum o iubește pe cea online și nu simte nicio dorință să încerce.
Apoi Wallace Warland, cel mai mare scriitor de fanfiction pentru Monstrous Sea, se transferă la școala ei. Wallace crede că Eliza este un fan ca oricare altul și, pe măsură ce băiatul o scoate din carapacea ei, fata începe să se întrebe dacă nu cumva viața offline merită o șansă. Dar, când secretul Elizei este împărtășit din greșeală cu restul lumii, tot ce a construit – povestea ei, relația ei cu Wallace, până și propria sănătate mintală – începe să se năruiască.

„Povestea ei este un fenomen.
Viața ei este un dezastru.”

„Eliza și monștrii ei” este o poveste fascinantă despre anxietate, depresie, iubire și viața trăită în mediul online. Personajele sunt complexe, extrem de realiste, iar povestea are un mesaj foarte puternic, care te inspiră, te motivează și îți deschide ochii.
„Nu trăiesc acolo, în lume. Dacă ar fi după mine, n-aș arăta nicicum. Aș fi o conștiință care plutește prin spațiu și care , cumva, e în stare să și deseneze. Nu-mi pasă cum arăt. Nu vreau să-mi pese.”
Eliza Mirk este elevă în ultimul an de liceu și la școală este doar o simplă elevă, fără prieteni, considerată de toată lumea o ciudată care nu vorbește, dar acasă este LadyConstellation, una dintre cele mai populare persoane de pe internet, care a creat „Monstruous Sea”, o bandă desenată citită de milioane de oameni. Totul are o ciclicitate: Eliza vrea să meargă cât mai repede la facultate, închizându-se în camera ei zi de zi pentru a completa lumea „Monstruous Sea”. Părinții ei nu înțeleg că  „Monstruous Sea” este mai mult decât un hobby, că oamenii din spatele ecranului sunt prieteni adevărați și că din banii câștigați din banda desenată, Eliza ar putea să trăiască decent și singură. Wallace, băiatul cel nou, reușește însă să tulbure totul, odată ce, prins în mijlocul unui conflict ce îl avea ca țintă pentru că crea fanfiction pentru „Monstruous Sea”, Eliza îi ia apărarea, conflictul întorcându-se asupra ei. Astfel a început o frumoasă prietenie între cei doi. Comunicau doar prin scris la școală, pentru că Wallace nu vorbea decât atunci când nu erau străini prin preajmă, datorită unei traume suferite nu cu mult timp în urmă. În ochii lui, Eliza era o fană ca și el, a celei mai celebre benzi desenate de pe internet, și deși Eliza știa că ar trebui să-i spună adevărul, nu putea, iar pentru că se îndrăgostea de el, lucrurile deveneau și mai dificile.
„Voiam o poveste ca asta și nu puteam găsi una, așa că am creat-o singură.”
„Calitatea face povestea să arate în afară așa cum simt eu pe dinăuntru.”
„Toată arta vine din subconștient.”
Romanul este o poveste fascinantă a realității vieții „trăite pe internet”. Este un subiect actual și de cele mai multe ori neînțeles de adulți, dar cartea reușește să contureze atât „beneficiile cât și pericolele faimei pe internet”, frumusețea și modul în care te poate acapara și afecta acest stil de viață. Tot ce i se întâmplă a făcut-o pe Eliza să se confrunte cu atacuri de panică și anxietate, iar ea trebuie să reușească să își învingă proprii monștrii. „Monstruous Sea” nu mai este doar refugiul ei de zi cu zi, este și cel mai mare monstru al ei, a ridicat-o deasupra tuturor și dintr-o dată i-a dat drumul. Acum Eliza trebuie să-și dea seama cum să nu se lase rănită de impact. Trebuie să-și dea seama cum să zboare până să atingă fundul propriei prăpăstii sufletești.
„Adevărul are felul lui de a se menține la suprafață. Adevărul e cel mai cumplic monstru, pentru că nu cedează niciodată.”
„Oamenii distruși nu se ascund de monștrii lor. Oamenii distruși se lasă devorați.”
Singurul minus pe care îl are această care, din punctul meu de vedere, este descrierea de pe spatele ei, care dezvăluie prea multe, este aproape ca un mini rezumat și consider că ar fi mult mai incitant dacă această descriere ar lăsă puțin mai mult loc de mister. În rest, cartea este foarte bine scrisă și are ceva al ei unic: din loc în loc sunt pagini din banda desenată a Elizei și mi se pare extrem de interesant acest mod de a îmbina două povești.

Recomand această carte, este extrem de frumoasă, tulburătoare, realistă și sinceră și mi se pare că dincolo de poveste, mesajul este extrem de bine structurat și conturat clar. Este o carte despre încredere, despre adolescență și despre viață în general.