Recenzie ,,Adam si Eva", de Ramuz

Titlu: Adam și Eva
Autor: Ramuz Charles-Ferdinand
Editura: Paralela 45
Număr pagini: 144

Descriere carte:
„Un nou Adam şi o nouă Evă a timpurilor noastre. El este Louis Bolomey, bărbat de treizeci şi şase de ani, fără profesie. Are o mică avere care-i permite să trăiască ocupându-se de stupi, de casă şi livadă, de pescuit şi vânătoare. O tristeţe primordială pune stăpânire pe Bolomey până apare o femeie în existenţa lui, neaşteptat, cu atât mai frumoasă şi mai iubită. Scena apariţiei tinerei femei pe poteca dintre grădinile satului, unde bărbatul dormita la umbra unui nuc, este scăldată într-o lumină de miez de vară. Adrienne poartă o rochie albastră, iar Bolomey, culcat în iarbă, o priveşte de jos în sus, cum te-ai uita la o statuie.
Adam şi Eva poate fi citit, aşadar, ca un mit revizitat într-o manieră, am zice, de esenţializare, identificabilă la nivel de sentimente (epic) şi de lexic (formal), de teme recurente, de amprente stilistice. O carte de o modernitate surprinzătoare, cu un univers aparte, ce continuă să fascineze generaţiile actuale, în care îl invităm şi pe cititorul român să pătrundă.”
                                                                            Jean-Louis Courriol

Recenzie

Folosindu-se împletirea a două contraste: sacrul și profanul, Ramuz reconstruiește cuplul primordial, plasându-l în timpul nostru. Complexitatea operei lui Ramuz, născută în secolul al XIX-lea atinge multe detalii ale celor două contraste. Cu 144 de pagini, împărțite în două părți, cartea acuză o narare obectivă a naratorului, care cunoaște fiecare act, personaj sau emoție în parte.

Cartea încântă cititorul prin propozițiile sale venite parcă din timpul Genezei. Totuși, Geneza se rezumă la câteva pagini, lăsând mult loc trăirilor umane, supuse clipei. Acțiunea complexă se concentrează pe trăirile lui Louis și pe Adrienne. Planurile sunt complicate, având un pronunțat caracter atemporal, totul fiind ca la ,,începuturi". Trecerea timpului este ucigătoare, întrucât împlinirea prin iubire refuză să își facă apariția. Prin cuvântările lui Gurdu, care vorbeşte cu locurile sau cu lumea frazele biblice își fac simțită prezența în atmosferă. Evenimentele provocate de autor au rolul de ghid în formarea protagonistului:Louis își pierde mama, iar acest lucru îl demoralizează, o întâlnește pe Adrienne și are întâlniri cu familia Matrieux. Cu toate acestea, nu elementele profane conferă farmec cărții, ci cele sacre, de pe vremea când femeia și bărbatul erau o singură Ființă. Timpul paradisiac revine prin refarea Grădinii Paradisului, întrucât suntem ,,înainte de păcat". Într-o oarecare măsură pot să afirm faptul că romanul mi-a adus aminte de ,,Șarpele" lui Mircea Eliade, prin prezența numeroaselor elemente biblice, precum: șarpele, cuplul adamic, Grădina:
,,- Nu-ți aduci aminte, Bolomey? Scrie în Carte!...Nu v-aduceți aminte, domnișoară, de șarpe? Am fost alungați o dată, demult..."

Stilul lui Ramuz nu se percepe ușor. Limbajul lui se digeră în timp, fiind nevoie de o aprofundare a textului. Alungarea din Paradis i-a făcut pe oameni să suporte greutățile vieții. După cum am spus mai sus, nu toată cartea se învârte în jurul Bibliei, dar totul are legătură cu ea, cu divinul. Acțiunea simplistă reuşeşte să schițeze ternul.

Opera lui Ramuz, întoarsă din timpul paradisiac, creionează cuplul adamic, care este alungat din Grădina Paradisului. Fiind o creație puternic impregnată artistic, ,,Adam și Eva", trece dincolo de orice timp trecut, ajungând până în prezent.