Recenzie Tony & Susan de Austin Wright

Titlu: Tony & Susan
Autor: Austin Wright
Anul apariţiei: 2016
Editura: Litera
Număr de pagini: 368

Cu totul neaşteptat, Susan Morrow primeşte manuscrisul unui roman scris de Edward, soțul de care a divorțat în urmă cu douăzeci şi cinci de ani. Pe măsură ce citeşte, Susan şi, odată cu ea, cititorul însuşi pătrund din ce în ce mai adânc în viața personajului principal al romanului din roman, profesorul de matematică Tony Hastings, care călătoreşte împreună cu soția şi fiica lui spre casa lor de vacanță. În vreme ce viața obişnuită, civilizată, a familiei Hastings cade pradă violenței şi crimei, o sumedenie de amintiri tulburătoare o aruncă pe Susan înapoi în trecut, provocând-o să se confrunte cu tenebrele propriei vieți şi cu teama care îi amenință viitorul. Un thriller cutremurător se îmbină astfel cu o poveste despre teamă şi regret, despre răzbunare şi îmbătrânire, despre căsătorie şi creativitate.
Cu un talent literar unic, Austin Wright ilustrează fascinanta experiență a lecturii, prin relațiile pe care le creează atât între cititor şi operă, cât şi între autor şi cititor, într-o scriere surprinzătoare şi pasionantă.

„Minunat scrisă – ultimul lucru la care te-ai aştepta de la o poveste despre sânge şi răzbunare. Frumos.“ - Saul Bellow
„Abil construită, elegantă şi captivantă în egală măsură, este una dintre cărțile care merită să fie descoperite de o întreagă generație nouă de cititori.“ - Independent on Sunday
„Un roman tulburător, neobişnuit, despre poveştile pe care ni le spunem unii altora şi poveştile pe care ni le spunem nouă înşine. O carte care te surprinde cu adevărat.“ - The Guardian

Acest roman prezintă o poveste într-o poveste. Stilul este captivant, ambele poveşti fiind foarte bine structurate. Cartea stă la baza filmului “Animale de noapte”, producţie cu numeroase nominalizări şi premii la festivaluri de film renumite.

Susan citeşte manuscrisul romanului fostului ei soţ, Edward, şi introduce cititorul pas cu pas în lumea lui Tony şi în propria ei viaţă. Ea încearcă să facă asocieri între Edward şi Arnold, actualul ei soţ, pentru a justifica alegerile care au adus-o în punctul unei existenţe monotone.

În timpul căsniciei lor, Edward a devenit un scriitor capricios, deprimat, frustrat, determinând-o pe Susan să se îndepărteze de el şi în final a dus la distrugerea relaţiei. Ea îi critica adesea munca şi îl presa să renunţe la scris pentru o carieră “adevărată”, fapt pentru care este extrem de surprinsă atunci când el o roagă să îi citească romanul.

O consider pe Susan ca fiind o femeie ce s-a căsătorit din motive greşite şi a ajuns să trăiască doar pentru bunăstarea familiei ei. Prima dată a vrut să-l iniţieze pe Edward în tainele iubirii, iar apoi s-a refugiat în braţele lui Arnold. A fost întotdeauna în umbra bărbatului de lângă ea şi se teme să îşi înfrunte propriile decizii.

Tony este personajul principal creat de Edward în cartea “Animale de noapte”. El e un soţ şi un tată devotat, are o carieră mulţumitoare şi totul îi merge bine. Viaţa lui se schimbă într-o noapte a groazei, noapte în care el şi familia lui sunt şicanaţi în trafic de trei indivizi, iar deznodământul e unul tragic: soţia şi fiica sa sunt ucise cu brutalitate.
“Înfuriat, bărbatul a făcut un pas către ea. Când Laura s-a interpus între el şi Helen, bărbatul a împins-o deoparte. Şi-a lăsat mâinile pe umerii fetei şi a lipit-o de maşină, dar imediat, Laura a sărit din nou la el şi l-a lovit, a încercat să-l zgârie cu unghiile şi l-a tras înapoi, până când el s-a răsucit brusc şi i-a tras una de a trântit-o la pământ.”
Susan se regăseşte în unele pasaje din carte, iar gândul că Edward s-a inspirat din povestea lor pentru a crea personajele nu îi dă pace. Se mai gândeşte Edward la ea, are regrete? Dar ea, regretă trecutul? Cert e că Edward a reuşit să o fascineze prin intermediul lumii cutremurătoare a lui Tony şi să îi zdruncine din temelii concepţiile despre viaţă formate cu minuţiozitate.
“Întunecat, Edward, apăsător. Cu un ultim paragraf care ar putea aduce ruina romanului. Nu încape nici o îndoială: e vremea riscurilor pentru Edward, o răspântie, trebuie să aleagă drumul pe care să-l urmeze. Dacă porneşte în urmărirea răufăcătorilor, şi cartea va deveni un roman poliţist, ori urmează sufletul lui Tony şi scrie altceva.”
După încercări nereuşite de a prinde făptaşii, Tony are o tentativă de a-şi reface viaţa, însă amintirile şi durerea nu îi dau voie să-şi găsească liniştea. Tocmai când şi ultima speranţă de a le face dreptate Laurei şi lui Helen se risipeşte, apare o nouă pistă... Oare vor fi cei trei ucigaşi pedepsiţi sau îşi vor continua fărădelegile? Ce se va întâmpla cu Tony? Sunt întrebările care nu te lasă şă abandonezi lectura şi te fac să reflectezi asupra binelui omenirii.
“- Întâi spune-mi tu. Ai de gând să mă laşi baltă, la fel ca data trecută?
- Chiar cred ceea ce ţi-am scris.
- De unde schimbarea asta?
- Nu e vorba despre schimbare. Vreau ca indivizii ăia să fie prinşi.”
Nu am mai citit o astfel de carte şi pot spune că a fost o provocare pentru mine. Mi-a plăcut felul în care autorul îmbină diferite genuri literare. El este crititul propriei munci, prin ochii lui Susan, şi aduce astfel un plus de unicitate creaţiei. Crima, dreptatea, durerea şi partea negativă a oamenilor sunt doar câteva dintre elementele ce menţin suspansul de la prima şi până la ultima pagină a acestei opere spectaculoase.