Recenzie 2001: Odiseea spațială de Arthur C. Clarke

Titlu: 2001: Odiseea spațială
Autor: Arthur C. Clarke
Nr. pagini: 272
Editura: Nemira
An apariție: 2010
Disponibilă:aici!

"Odiseea spatiala 2001 este romanul science-fiction chintesential - abunda in viziuni glorioase despre viitor si intrebari filozofice asupra locului omenirii in univers. Clarke surprinde ca nimeni altul spiritul stiintific si avantul intelectual care au impulsionat omenirea de-a lungul istoriei, de la omul primitiv la cel intergalactic." - Interzone
"Daca ai calatorit milioane de kilometri si milioane de ani… daca ai ajuns in fata unei usi care a fost creata in mod clar de cineva sau ceva mai presus de intelegerea ta… daca ti-ar fi imposibil sa te intorci, dar in acelasi timp ai fi ingrozit sa continui… daca ai sti ca deschizand usa vei patrunde in necunoscut si daca n-ai avea pe nimeni cu care sa te sfatuiesti… i-ai trece oare pragul? 2001 incearca sa ofere raspunsuri la unele dintre cele mai fascinante si fundamentale intrebari din toate timpurile" - The Washington Post
"Stilul narativ direct si neutru, aproape stiintific, face finalul cu atat mai surprinzator. Calatorind alaturi de David Bowman si vazand cum granitele cunoasterii umane se dilata, si apoi se spulbera in colb, veti atinge pe rand incatusarea fascinatiei si veneratia fata de intelegere." - Time

"O opera remarcabila de fictiune, care tese meticulos un ambient extraterestru fascinant. […] Clarke este un maestru desavarsit!" - Publishers Weekly
"[…] o viziune existentiala si in acelasi timp mistica, stiintifica, dar si teologica… o capodopera a SF-ului!" - Saturday Review

„2001: Odiseea spațială” este un roman filozofic superb, fascinant, cu personaje remarcabile, dar pe care nu se pune accentul în mod deosebit, fiind prezentată în prim plan ideea evoluției speciei umane. Scrisă în 1968, cartea prezintă o perspectivă a evoluției tehnologice în secolul XXI, a modului în care știința și progresul tehnologic vor ajuta la explorarea universului.

Romanul începe prin prezentarea rasei umane cu trei milioane de ani în urmă, a oamenilor maimuță și a modului acestora de a trăi, care descoperă întâmplător un monolit imens, venit din spațiu, ce se presupune că a condus la evoluția omului din stagiul de maimuță, acesta perceptând astfel posibilitatea creării armelor din oase. În 2001, TMA-1 găsește un monolit asemănător celui căzut la formarea speciei, de dimensiuni mai reduse, ce emitea o undă magnetică a cărei energie provenea de pe una dintre lunile lui Saturn, Iapetus. Astfel, Discovery pleacă spre satelit cu David Bowman, Dr, Poole, Hunter, Whitehead și Kaminski, la bord, ultimii trei aflându-se într-o stare de hibernare artificială, ce le încetinea funcțiile vitale, în scopul conservării oxigenului și hranei. Nava spațială era controlată de un computer foarte inteligent, Hal 9000, considerat incapabil de erori, cu conștiință și puterea de a percepe sentimente.

Dr. Poole și Dave Bowman, se vor confrunta atât cu situații de viață și de moarte la bordul navei spațiale, cât și cu monotonia relativă a vieții de astronaut, făcând abstracție de mirificul peisaj ce se profilează în spatele geamurilor și de pericolele și posibilele erori, calcule greșite și valori supraestimate ce le pot pune viața în pericol la fiecare pas.

Cartea prezintă într-un limbaj științific atât posibilitatea existenței vieții și în altă parte decât pe Terra, cât și modul în care universul se desfășoară în fața omului, cu toate primejdiile și misterele sale, răspunzând astfel și la întrebări legate de existență, precum „Cine suntem noi?”, „Cum am apărut și de ce?”.

„O sută de eșecuri nu contau atunci când un singur succes ar fi schimbat destinul unei lumi.”
„Să distrugi ceva ce nu înțelegi constituie semnul barbarului.”
„Teoria ta este trăsnită, dar nu suficient de trăsnită pentru a fi viabilă.” (Nieh Bohr)
Mi-a plăcut extrem de mult această carte întrucât a prezentat într-un mod sublim un posibil viitor, concepții și teorii despre spațiu, univers și om în general. Limbajul este relativ lejer, însă termenii științifici adesea utilizați o fac mai puțin accesibilă persoanelor care nu au suficientă răbdare. Esența operei este o teorie filozofică, fapt ce îi conferă cărții frumusețea și compatibilitatea cu subiectul dezbătut, universul, în sine o conglomerare de teorii și filozofii.