Interviu cu Iarina Satmari

 Iarina Satmari este un nou nume tanar care a debutat in literatura salajeana, ea fiind autoarea romanului “Străinii”. Nascuta la 9 iulie 1999, in Zalau, a urmat ciclul gimnazial la Școala Gimnazială “Mihai Eminescu”, iar in prezent este eleva a Colegiului Național Silvania. Va invit sa aflati cat mai multe despre acesta autoare.


Întrebare: Ce te-a determinat să scrii cartea "Strainii"?
 Iarina Satmari: Am inceput sa scriu scurte povesti negandindu-ma ca ele vor constitui o carte intr-un final.Cand mi-am dat seama ca ar putea iesi ceva chiar bun din ele,am hotarat sa le pun cap la cap apoi sa continui povestea,astfel creeandu-se romanul Strainii.

 Întrebare: Povesteste-ne putin despre pasiunea ta. 
 Iarina Satmari: Nu am stiut din totdeauna ca imi place sa scriu si ca sunt buna la asta. Dar o data cu perioada adolescentei si cu problemele inevitabile pe care aceasta varsta le aduce, am inceput sa ma refugiez in scris,astfel descoperind ca sunt buna la asta. Scriu foarte des atat proza cat si poezii si imi place foarte mult ceea ce fac.


Întrebare: Care a fost prima ta interactiune cu literatura?
Iarina Satmari: Prima mea interactiune cu literatura a fost prin clasa a 7a cand am citit prima carte serioasa "Viata pe un peron",carte care mi-a schimbat viata.





 Întrebare: Preferi scriitorii romani sau cei din strainatate? 

 Iarina Satmari: Prefer mai mult scriitorii straini decat pe cei romani,cartile lor fiind mult mai atractive decat a celor romani. Sunt insa si scriitori romani care imi plac mult precum Octavian Paler sau Emil Cioran.

Întrebare: Prima lansare de carte cum s-a desfasurat? 
Iarina Satmari: Prima lansare a avut loc pe data de 06.11.2014,la Centrul de cultura si arta din Zalau.A venit foarte multa lume,chiar nu ma asteptam sa fie atatea persoane si toti m-au felicitat si incurajat. La inceput au vorbit cei de la editura,apoi un preot,apoi am zis si eu cateva cuvinte,iar la final am dat autografe si am facut poze.

Întrebare: Cateva mici dezvaluiri asupra noilor proiecte? 
 Iarina Satmari: In prezent lucrez la un volum de poezii care sper ca va putea fi publicat cat de curand.

Întrebare: Care este principala calitate de a ta? 
 Iarina Satmari: Principala mea calitate cred ca este calmul. Reusind sa raman calma in majoritatea situatiilor, pot sa rezolv mai usor problemele.

Întrebare: Ce mesaj transmiti cititorilor?
 Iarina Satmari: Mesajul meu pentru tineri e sa citeasca mult,orice le place,sa isi creeze ei personaje cu care sa se joace si pe care sa le dezvolte si sa vada ca prin scris te poti elibera de multe sentimente.


Despre carte :  
"Suntem din pacate, tot mai straini. Unii fata de ceilalti, parintii fata de copii, copiii fata de parinti, fata de societate in general, fata de scoala, fata de frumos, fata de carte etc. Traim, din pacate, tot mai straini fata de noi insine. In acest trist si polemic context, efortul tinerei Iarina Satmari de "exorcizare" a cumplitului fenomen al alienarii printr-un roman este salutar si merita privit cu mare atentie, atat de cei care ar trebui sa se ocupe de efectele fenomenului amintit, cat si de cei care nu numai prin scoala merita sa-i indrume pe elevi inspre " zonele" mai luminoase ale existentei. Salutam si debutul meritoriu al prozatoarei Iarina Satmari, pe care o indemnam sa trudeasca in continuare pe acest taram al creatiei literare, cu incredere ca va ajunge o voce distincta a generatiei sale ibn tumultosul "peisaj" al lteraturii romane contemporane." - Daniel Sauca
 

3 comentarii:

Simona Stavar spunea...

Hmm, e prima dată când aud de această autoare :))

Simona Stavar spunea...

Dar acum că am aflat mai multe despre ea chiar vreau să citesc ce a scris :>

Narcisa Clipa spunea...

De "Strainii" am aflat acum ceva timp de pe un grup de carti. Nu prea i-am acordat prea multa atentie atunci.