Recenzie Teama de zbor de Erica Jong

|Titlu: Teama de zbor
|Autor: Erica Jong
|Anul apariţiei: 2016
|Editura: Trei
|Număr de pagini: 382
|Disponibilă: aici!
Înainte de Hannah din Girls, Anastasia Steele din Cincizeci de umbre ale lui Grey și Carrie Bradshaw din Sex and the City, a fost Isadora Wing, protagonista directă și lipsită de inhibiții a romanului revoluționar semnat de Erica Jong.
Publicat pentru prima dată în 1973, Teama de zbor a făcut vâlvă în Statele Unite, alimentând fantezii, stârnind dezbateri despre femei și sexualitate și adăugând limbii engleze o expresie memorabilă: zipless fuck.
În Isadora Wing, alter-ego-ul său ficțional, Erica Jong a întruchipat fiecare femeie – dar nu așa cum apărea ea în viața publică din anii ’70, ci așa cum o definește imaginația feminină. Nu problema sexualității în sine a făcut-o pe Erica Jong una dintre vocile literare de referință din întreaga lume, ci faptul că a ironizat cu subtilitate stereotipiile, ajungând să vorbească fățiș și necosmetizat – dar fără să dea dovadă nici de voyeurism, nici de puritanism – despre intimitatea cea mai profundă. A devenit astfel una dintre promotoarele revoluției sexuale și un icon pentru milioane de femei.

*Recenzie*

Iubesc romanele care, deși nu se pretind a fi cărți de dezvoltare personală, te ajută să te înțelegi și să te descoperi pe tine însuți. O astfel de carte este "Teama de zbor".

Am făcut împreună cu Isadora o călătorie în trecutul nu foarte îndepărtat, în anii '70. Mi-a arătat viața ei, cu bune și cu rele. I-am cunoscut pe rând pe toți cei care i-au influențat existența, ajungând la 29 de ani fără un scop precis în viață.

Poți considera că ai eșuat undeva pe drum dacă la această vârstă nu ai copii și nici nu ești 100% sigură că te împlinește căsnicia? Răspunsul acum ar fi "nu" (chiar dacă am încă dubii și nu mi se pare că societatea noastră ar fi foarte evoluată în acest sens), însă cu siguranță la acea vreme era un "da" vehement. Întrebări existențiale precum aceasta îi macină conștiința eroinei noastre.
„Crescând în familia mea haotică, am învățat repede că o carte așezată cu grijă în fața ochilor tăi era un scut antiglonț, un zid de azbest, o mantie de invizibilitate. Am învățat să mă refugiez în spatele cărților, să devin, așa cum mama și tatăl meu mă numeau, «profesorul distrat». Țipau la mine, însă nu-i puteam auzi. Citeam. Scriam. Eram în siguranță.”
Isadora a căutat mereu soluții pentru problemele ei în psihanaliză. Părinții ei, în special mama excentrică, nu au ajutat-o să treacă peste dramele specifice adolescenței. Ei nu au știut cum să le gestioneze, motiv pentru care ea s-a refugiat în lectură, iar mai apoi în bărbații pe care i-a iubit.

Căsătoria cu Iisus, așa cum descrie ea experiența trăită alături de prima dragoste... care a înnebunit, a călit-o și a dărâmat-o în același timp. Se simte vinovată. Bineînțeles, căderile soțului sunt întotdeauna determinate de incompetența partenerei sale de viață de a-l aduce la liman. Cel puțin asta suntem făcute să credem. Plus că femeile pot reuși să se afirme doar prin sex-appeal. Ce nevoie mai au şi de un creier funcțional?
“- Dar femeile sunt întotdeauna puterea din spatele tronului, îmi spusese ultimul meu psihanalist când am încercat să explic cât de necinstită mă simțeam pentru că foloseam întotdeauna seducția ca să obțin ceea ce voiam de la bărbați.
[…]
- Dar nu vezi, am strigat de pe canapea, tocmai ăsta e necazul! Femeile folosesc sex-appeal-ul ca să manipuleze bărbații și ca să-și înăbușe furia și ca să nu fie niciodată deschise și cinstite.”
Au urmat aventuri nenumărate, din necesitatea unui bărbat alături măcar în așternut. Apoi a apărut Bennett, chinezul psihanalist care a convins-o pe Isadora să adauge un "Wing" (aripă) numelui ei de familie. Problema e că Isadora se teme de zbor...
                        
5 ani mai târziu îl cunoaștem cu toții (inclusiv protagonista) pe Adrian Goodlove. Ah, chiar și numele e predestinat, excepție făcând faptul că e o iubire eliberatoare mai mult decât una bună. Atracția fizică îi întunecă mintea Isadorei, care dintotdeauna a visat să se dezlănțuie cu un necunoscut. Totuși, se prea poate ca bărbatul să nu fie ceea ce se observă la o primă vedere. Oare ce intenții are Adrian cu Isadora? Ce va face ea în continuare? Cum rămâne cu Bennett, soțul credincios și mult prea înțelegător?
“Încercam să mă legăn ca să adorm. De acum încolo, am gândit, va trebui să fiu propria mea mamă, propria mea doică, propriul meu leagăn. Probabil că acesta era lucrul la care se referise Adrian în legătură cu a pătrunde adânc în propria persoană și a te trage înapoi. Să înveți cum să supraviețuiești propriei vieți. Să înveți cum să suporți propria existență. Să înveți cum să ai grijă de tine așa cum o mamă are grijă de propriul copil. Și să nu te îndrepți mereu spre un psihoterapeut, un iubit, un soț, un părinte.”
Erica Jong mi-a prezentat o lume haotică, în care m-am regăsit într-o oarecare măsură. Ce femeie nu își pune întrebări? Ce femeie nu se gândește că poate s-a pripit atunci când a făcut anumite alegeri? E normal să ne îndoim de ce ne înconjoară, dar și să ne hotărâm să spunem "STOP!". Pauză. Recalculăm situația în care ne aflăm și continuăm sau o luăm pe alt traseu. Nu e nimic greșit în a decide asta. Cine ne oprește să fim cine ne dorim noi să fim?

Poate că dacă nu era Libris, nu aș fi dat peste acest roman revelator. Aş fi considerat că nu am timp și aș fi ignorat chemarea titlului. Îi mulțumesc pe această cale. Am realizat încă o dată că de multe ori femeile se complac în a fi ceva nu își doresc. De ce?

Așadar, le recomand femeilor să treacă prin propriile temeri reconstituind întâmplările Isadorei. Ai nevoie de curaj pentru a recunoaște unele lucruri chiar și față de propria persoană. Crezi că ești pregătită? S-ar putea ca acest proces să se finalizeze printr-o schimbare fundamentală, însă te asigur că merită din plin.


Abonează-te la blog!
Înscrie-te pentru a primi prin Email toate recenziile, interviurile, concursurile şi orice articol scriem noi pe blog. Dacă nu îţi place, te poţi dezabona ulterior.

Niciun comentariu: