Recenzie Robocalipsa de Daniel H. Wilson

Titlu: Robocalipsa
Autor: Daniel H. Wilson
An apariție: 2015
Editura: Nemira
Număr pagini: 368
Disponibil aici !
"Intr-un viitor nu atat de indepartat, robotii ne-au facut viata mult mai usoara: ne curata bucatariile, ne conduc masinile si lupta in razboaie in locul nostru, pana cand aceasta tehnologie avansata se intoarce impotriva celor pe care ii servea."

Controlata de o inteligenta artificiala numita Archos, reteaua globala de masinarii de care lumea noastra a ajuns sa depinda devine subit cel mai mare dusman al ei. La Ora Zero, momentul in care robotii ataca, rasa umana este aproape anihilata. Pe masura ce supravietuitorii se aduna, umanitatea se solidarizeaza pentru prima data in incercarea de a riposta.

Robocalipsa este o poveste SF foarte interesantă, bine scrisă, care relaxează orice cititor, dar în acelaşi timp te ţine încordat, făcându-te să pierzi noţiunea timpului, să te afunzi în lectură. Cartea mi-a dat fiori pe alocuri datorită luptelor sângeroase dintre oameni şi maşini, prezentate în detaliu. Acţiunea este amplă, desfăşurată pe mai multe continente, deoarece revolta roboţilor s-a răspândit în toată lumea. Androizii şi maşinile construite pentru a proteja viaţa oamenilor se transformă în nişte maşini de ucis fără conştinţă, fără principii, care sunt conduse de Archos, un robot construit de un cercetător, şi dezativat de mai mult ori. Acesta reuşeşte să treacă de protocoalele de securitate şi se întoarce asupra creatorului său: omul.

"Oamenii au nevoie de înţeles în aceeaşi măsură în care au nevoie de aer. Norocul nostru este că ne putm oferi înţeles unul altuia în mod gratuit. Prin simplul lapt că suntem vii."

Personajele principale ale cărţii sunt potrivite şi foarte bine alese, pentru a capta atenţia, şi a stârni teamă, admiraţie şi frică în rândurile cititorilor. La prima vedere nu au nimic în comun, însă după declanşarea haosului toţi sunt împinşi de frică, teroare şi dorinţa de a fi în siguranţă, fapt posibil doar dacă Archos este înfrânt. Mathilda, o fată care îşi pierde ochii, fiind înlocuiţi cu nişte proteze care îi dau anumite abilităţi, Jack, Paul, Marcus, 902, androidul născut liber, Mikiki, Takeo şi nu numai te pot purta în viitorul tulburător. Nascuţii-liber sunt roboţii care au reuşit să devină independenţi de entitatea Archos-14 şi care devin aliaţii oamenilor. Ideea cărţii este întâlnită în atâtea filme şi cărţi science-fiction şi totuşi Robocalipsa are ceva aparte, ceva care o individualizează şi o face mai interesantă.

"-Voi, oamenii sunteţi maşini biologice proiectate să creeze instrumente şi mai inteligente. Voi aţi ajuns la apogeul speciei voastre."

Archos-14 este o inteligenţă artificială, însă pare un experiment eşuat. El nu reuşeşte să proceseze toate informaţiile, aşa cum trebuie, ci ia decizii greşite. Dorinţa de a cunoaşte poate avea urmări catastrofice, fapt dovedit în romanul lui Daniel Wilson iar evoluţia ştiinţei nu poate aduce doar beneficii, ci şi riscuri deoarece în fiecare lucru bun există ceva rău. Cartea pune accent pe aspectele care diferenează un om şi  un robot, până la urmă, ce este umanitatea? Oricât s-ar încerca, oricât de inteligent, puternic şi util ar putea fi roboţii, niciodata nu pot fi numiţi oameni, deoarece conştiinţa, sentimentul înţelegerii existenţei personale, cel care ajută oamenii să deosebească binele de rău este specific omului, şi nu poate fi înlocuit de o inteligenţă artificiala, care procesează datele limitate pe care le are, luând decizii în funcţie de algoritme.

Robocalipsa nu prezintă sfârşitul vieţii omeneşti pe Terra, ci salvarea acesteia. Este o lectură plăcută, care nu te lasă indiferent, care arată cum nişte oameni obişnuiţi ajung să lupte pentru libertate şi supravieţuire, din speranţă şi curaj. Orice amator al genului SF trebuie să citească această carte şi continuarea sa, Robogeneza.